ARTIKEL | SOCIALA MEDIER

Nå målgruppen på Sociala Medier: Förstå plattformarnas användarmönster

Datum: 

Lästid:

6 min

När vi pratar om Digital Kommunikation och Marknadsföring, återkommer vi oberoende ämne till vikten av att förstå och anpassa budskapet till målgruppen. Vilka kanaler och plattformar man väljer att publicera innehållet i är därför precis lika viktigt som resten. Att veta var din målgrupp befinner sig hjälper dig att kunna publicera rätt innehåll i rätt kanaler för maximalt genomslag. Här ger vi en introduktion till hur distributionen av användare ser ut på de vanligaste Sociala Medieplattformarna.

“Facebook är störst men ratas av de yngsta, och män utgör en svag majoritet av användarna på de största plattformarna”

användarmönster över sociala medier - störst till minst
användarmönster över sociala medier - kön och ålder
Källa: Statista

Facebook är den största plattformen på marknaden, sett till månatliga aktiva användare (ca 3 miljarder) och tätt därefter kommer YouTube och Instagram. Två grundläggande faktorer för segmentering är ålder och kön. Just könsdistributionen följer ett liknande mönster över plattformarna, med svag majoritet för manliga användare. Där sticker dock Pinterest ut, med 75% kvinnliga användare av de totalt 500 miljoner som använder tjänsten varje månad. Att följa hur segmententfördelningen utvecklas på plattformarna blir en viktig del av innehållsstrategin.

“Sätt en strategi för variation som balanseraR lättsamt, informativt och säljande innehåll”

När man lägger upp sin innehållsstrategi bör man fundera över hur användarbeteendet ser ut för den unika plattformen. Användare tenderar att följa ett och samma mönster för när de konsumerar sitt innehåll. Den optimala innehållsfrekvensen styrs utifrån dina förutsättningar, och kvalitet måste alltid styra. Som ett riktmärke bör du publicera minst en gång i veckan, max 5 gånger i veckan. Du vill hitta en balans där målgruppen lär känna dig, men inte tröttnar eller känner sig överöst av ditt varumärke.

Gällande fördelningen av innehållet är 50/20/20/10 regeln ett sätt att lägga upp det. Underhållning är viktigast och handlar om att bygga och fördjupa renodlade och kravlösa relationer med målgruppen. Det syftar till att visa varumärkets personlighet och bygga en följarskara, att serva målgruppen med lättsamt innehåll. Varumärkesbyggande insatser informerar om utbud, produktion, funktionalitet och värdegrund. Cheerleading fokuserar på att lyfta varumärkets framgångar, som positiva recensioner, nyheter om expansion. Försäljning är konkreta erbjudanden, som rabattkoder, kampanjer eller reor eller lanseringserbjudanden. 

innehållsstrategi för sociala medier
50/20/20/10-regeln [www.shutterstock.com/blog/social-media-content-creation-rule]

“Publicera på morgnar och satsa på kontinuitet för maximalt genomslag”

HootSuit har sammanställt data över vilken dag och tid som det är mest effektivt att publicera sitt innehåll. Generellt sett är användare mest aktiva på morgonen, så att sätta en strategi där innehållet publicerar automatisk samma dag och tid kan vara effektivt för att skapa kontinuitet med optimal synlighet hos målgruppen.

  • Facebook: Tisdag – Morgon
  • Instagram: Onsdag – Förmiddag
  • X: Måndag – Morgon
  • LinkedIn: Tisdag – Morgon
  • TikTok: Torsdag – Kväll
  • Pinterest: Fredag – Förmiddag

Affärsmål: Bestäm dina primära affärsmål, såsom att öka intäkterna eller förbättra varumärkesmedvetenheten.

Sociala Mediemål: Definiera hur sociala medier kommer att stödja dessa affärsmål. Om ditt mål är att öka försäljningen, fokusera på strategier som driver konverteringar.

“Samma innehåll kan återanvändas över plattformarna, men i nytt utförande. Ett långt textinlägg på Facebook kan enkelt kortas ned till engagerande rörligt för Instagram eller YouTube shorts”

Facebook

    • Dominerande Åldersgrupper: 25-34 (30%), 18-24 (23%) och 35-44 (20%).
    • Innehållsstrategi: Facebook är fortsatt en kraftfull plattform bland unga vuxna och medelålders användare, även om trenden är avtagande. Innehållet bör fokusera på engagerande berättelser, community-drivna inlägg och interaktiva element som undersökningar och livevideor för att fånga intresset hos denna breda åldersgrupp. Företag bör blanda informativa inlägg med underhållande innehåll för att bibehålla engagemanget.

Instagram

    • Dominerande Åldersgrupper: 18-24 (30%) och 25-34 (30%).
    • Innehållsstrategi: Instagram är mest populärt bland unga vuxna. Visuellt innehåll är avgörande; högkvalitativa bilder, videor och engagerande stories bör prioriteras. För företag ligger potentialen i att använda Instagram Reels och IGTV för att fånga uppmärksamheten hos yngre målgrupper och uppmuntra användargenererat innehåll för att bygga community-engagemang.

YouTube

    • Dominerande Åldersgrupper: <18 (15%), 25-34 (20%) och 18-24 (15%).
    • Innehållsstrategi: YouTube har ett brett åldersspann. Innehållet bör inkludera utbildningsvideor, tutorials, produktrecensioner och underhållning som riktar sig till både yngre och äldre målgrupper. Kortformat innehåll (YouTube Shorts) och långformat innehåll bör balanseras för att tillgodose olika visningspreferenser.

LinkedIn

    • Dominerande Åldersgrupper: 25-34 (50%) och 18-24 (25%).
    • Innehållsstrategi: LinkedIn används främst av yrkesverksamma i åldern 25-34. Innehållet bör vara professionellt, utbildande och branschspecifikt. Ledarskapsartiklar, branschinsikter, professionellt utvecklingsinnehåll och nätverksmöjligheter bör vara i fokus. För B2B-företag utgör LinkedIn
      Störst potential för att bygga professionella relationer och annonsera.

“Tänk smart - nischade plattformar, som forum, kan ge högre konvertering trots mycket lägre användarvolym och förbättra ROI”

I vissa fall är de stora plattformarna mer eller mindre irrelevanta, och insatser eller riktade annonser på dessa blir istället pengar i sjön. Vart du väljer att synas beror återigen helt på vart din specifika målgrupp befinner sig och i vilket sammanhang de är mest mottagliga för ditt innehåll. Ju mer nischad marknaden du är verksam på är, desto viktigare blir det att förstå vilka kanaler som är relevanta för din målgrupp. I många fall kan mindre forum och marknadsplatser vara de viktigaste och mest effektiva kanalerna att nå ut till målgruppen. Konkurrensen minskar och dessutom kan trovärdigheten för ditt varumärke öka om du upplevs synas i relevanta sammanhang med ditt erbjudande. 

Säg att din verksamhet producerar tillbehör till cyklar:

  • Om tillbehören begränsas till standardiserade cykelpumpar, hjälmar och däck till stadscyklar, är de stora plattformarna, som Facebook, lämpliga kanaler. Målgruppen är bred och värderbjudandet begränsas till faktorer som pris eller tillgänglighet.
  • Men om tillbehören istället är för lådcyklar och barncyklar, kan forum nischade för småbarnsföräldrar vara ett mer effektivt alternativ för att sprida ditt innehåll.
  • Och är tillbehören tvärtom avgränsade till extremsport, såsom Downhill och Mountainbike, lönar det sig att lägga krut på mindre cykelforum och YouTube, för att på bästa sätt nå fram till målgruppen. Trots en och samma produktkategori, blir innehållet, värderbjudandet och val av kanal helt olika så fort detaljerna för erbjudandet justeras.

Strategiska Rekommendationer för närvaro på sociala medier

Strategiska Rekommendationer

  • Multipla kanaler: Använd flera plattformar för att effektivt nå olika grupper. Facebook och YouTube når en bred publik över olika åldersgrupper, Instagram riktar sig till yngre målgrupper och LinkedIn professionella och B2B-engagemang.
  • Anpassat innehåll: Anpassa innehållet baserat på plattformens demografi. Använd visuellt tilltalande innehåll på Instagram, professionellt och insiktsfullt innehåll på LinkedIn och en blandning av både informativt och underhållande innehåll på Facebook och YouTube.
  • Video och rörligt: Betona videoinnehåll på alla plattformar, eftersom det är ett mycket engagerande format. Kortformatvideor kan vara särskilt effektiva på plattformar som Instagram (Reels) och YouTube (Shorts), medan längre, djupgående videor fungerar bra på YouTube och Facebook.
  • Engagemang: Använd plattformsspecifika funktioner för att öka engagemanget. Instagram Stories och Facebook Live kan driva realtidsinteraktion, medan LinkedIns
    artikelpublicering kan positionera varumärken som branschexperter.

Varje plattform fyller olika syften hos olika målgrupper. Säkerställ att du väljer rätt plattform för din målgrupp, och anpassa innehållet efter användarens sökintention. 

LÄS MER

  • All Posts
  • Affärsplanering
  • Artikel
  • Branding
  • Digital Marknadsföring
  • Gudie
  • Guide
  • Mall
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Strategi
  • Tips & Råd
  • UX
  • Varumärke
  • Webbdesign

Prata Digital Kommunikation med oss!