ARTIKEL | SOCIALA MEDIER
Datum:
Lästid:
6 min
När vi pratar om Digital Kommunikation och Marknadsföring, återkommer vi oberoende ämne till vikten av att förstå och anpassa budskapet till målgruppen. Vilka kanaler och plattformar man väljer att publicera innehållet i är därför precis lika viktigt som resten. Att veta var din målgrupp befinner sig hjälper dig att kunna publicera rätt innehåll i rätt kanaler för maximalt genomslag. Här ger vi en introduktion till hur distributionen av användare ser ut på de vanligaste Sociala Medieplattformarna.
Facebook är den största plattformen på marknaden, sett till månatliga aktiva användare (ca 3 miljarder) och tätt därefter kommer YouTube och Instagram. Två grundläggande faktorer för segmentering är ålder och kön. Just könsdistributionen följer ett liknande mönster över plattformarna, med svag majoritet för manliga användare. Där sticker dock Pinterest ut, med 75% kvinnliga användare av de totalt 500 miljoner som använder tjänsten varje månad. Att följa hur segmententfördelningen utvecklas på plattformarna blir en viktig del av innehållsstrategin.
När man lägger upp sin innehållsstrategi bör man fundera över hur användarbeteendet ser ut för den unika plattformen. Användare tenderar att följa ett och samma mönster för när de konsumerar sitt innehåll. Den optimala innehållsfrekvensen styrs utifrån dina förutsättningar, och kvalitet måste alltid styra. Som ett riktmärke bör du publicera minst en gång i veckan, max 5 gånger i veckan. Du vill hitta en balans där målgruppen lär känna dig, men inte tröttnar eller känner sig överöst av ditt varumärke.
Gällande fördelningen av innehållet är 50/20/20/10 regeln ett sätt att lägga upp det. Underhållning är viktigast och handlar om att bygga och fördjupa renodlade och kravlösa relationer med målgruppen. Det syftar till att visa varumärkets personlighet och bygga en följarskara, att serva målgruppen med lättsamt innehåll. Varumärkesbyggande insatser informerar om utbud, produktion, funktionalitet och värdegrund. Cheerleading fokuserar på att lyfta varumärkets framgångar, som positiva recensioner, nyheter om expansion. Försäljning är konkreta erbjudanden, som rabattkoder, kampanjer eller reor eller lanseringserbjudanden.
HootSuit har sammanställt data över vilken dag och tid som det är mest effektivt att publicera sitt innehåll. Generellt sett är användare mest aktiva på morgonen, så att sätta en strategi där innehållet publicerar automatisk samma dag och tid kan vara effektivt för att skapa kontinuitet med optimal synlighet hos målgruppen.
Affärsmål: Bestäm dina primära affärsmål, såsom att öka intäkterna eller förbättra varumärkesmedvetenheten.
Sociala Mediemål: Definiera hur sociala medier kommer att stödja dessa affärsmål. Om ditt mål är att öka försäljningen, fokusera på strategier som driver konverteringar.
YouTube
I vissa fall är de stora plattformarna mer eller mindre irrelevanta, och insatser eller riktade annonser på dessa blir istället pengar i sjön. Vart du väljer att synas beror återigen helt på vart din specifika målgrupp befinner sig och i vilket sammanhang de är mest mottagliga för ditt innehåll. Ju mer nischad marknaden du är verksam på är, desto viktigare blir det att förstå vilka kanaler som är relevanta för din målgrupp. I många fall kan mindre forum och marknadsplatser vara de viktigaste och mest effektiva kanalerna att nå ut till målgruppen. Konkurrensen minskar och dessutom kan trovärdigheten för ditt varumärke öka om du upplevs synas i relevanta sammanhang med ditt erbjudande.
Säg att din verksamhet producerar tillbehör till cyklar:
Strategiska Rekommendationer
Varje plattform fyller olika syften hos olika målgrupper. Säkerställ att du väljer rätt plattform för din målgrupp, och anpassa innehållet efter användarens sökintention.