ARTIKEL | E-postmarknadsföring
Datum:
Lästid:
6 min
E-postmarknadsföring är en av de mest kostnadseffektiva metoderna för att nå dina kunder regelbundet. Trots att konkurrensen är hög och mycket riskerar att ligga oläst eller hamna i skräpposten hos mottagaren, erbjuder e-postmarknadsföring fortfarande en god avkastning (ROI), i snitt 35-40X investerat kapital med en konverteringsgrad på 2-5%. Allra störst värde får du om du använder verktyg för att automatisera hur och när mailen går ut. Här följer en genomgång som hjälper mindre företag att bygga och växa sina e-postlistor effektivt.
E-postmarknadsföring bygger på kvalitativ användardata. För att bygga en effektiv lista behöver du samla in e-postadresser på ett etiskt och lagligt sätt. Här är några metoder:
Segmentering innebär att dela upp din e-postlista i mindre grupper baserat på specifika kriterier som demografi, tidigare köp eller engagemang. Detta gör att du kan skicka mer relevanta och personliga meddelanden, vilket ökar sannolikheten för att dina e-postmeddelanden öppnas och blir lästa.
Innehållet i dina e-postmeddelanden bör vara värdefullt och relevant för dina mottagare. Här är några tips:
Använd automatiserade kampanjer för att välkomna nya prenumeranter, återengagera inaktiva kunder, eller följa upp på kundköp. Välj en plattform som på bästa sätt tillgodoser behoven för just er E-postmarknadsföring.
Fördelar:
Nackdelar:
Fördelar:
Nackdelar:
Fördelar:
Nackdelar:
Fördelar:
Nackdelar:
Rekommendation: Brevo är ett bra alternativ för företag som söker en prisvärd lösning med tillräckligt med funktioner för att driva effektiva kampanjer.
Fördelar:
Nackdelar: