TIPS & RÅD | INNEHÅLLSstrategi
Datum:
Lästid:
4 min
Content, eller innehåll, refererar till all output som ett företag skapar för att nå ut till målgruppen, oavsett format som text, ljud, bild eller rörligt. Och det senaste året har inneburit vissa förändringar för innehåll som marknadsföringsstrategi. Från framväxten av generativ AI och avancerade sökmotorer som Googles SGE (Search Generative Experience), till den ökande betydelsen av personligt och interaktivt innehåll. För att skapa rätt förutsättningar att få innehållet att nå fram med rätt budskap måste det anpassas och förfinas. Här går vi igenom faktorer att beakta när innehållet tas fram.
Generativ AI, särskilt genom plattformar som ChatGPT och Googles AI-drivna sökmotor, SGE, har redan påverkat hur vi skapar och konsumerar innehåll. Med AI genererade rekommendationer optimeras svaret i sökmotorn, för att inte bara matcha sökningen ordagrant utan sökningens intention. Användare vänder sig i allt större utsträckning till AI för omedelbara svar, vilket väcker frågan: Varför skulle de engagera sig i just ditt innehåll?
För att sticka ut måste innehåll erbjuda något mer än vad AI kan leverera. Detta innebär:
En grundläggande aspekt av innehållsmarknadsföring som förblir oförändrad är att förstå din målgrupp. Värdet ligger i konsekvent, riktat innehåll som talar till publikens intressen och behov. För att effektivt nå ut till dem, överväg:
Att förändringen går mot kortare, mer fokuserat innehåll blir alltmer uppenbart med Googles SGE. Istället för långt innehåll kan kortare, nischade artiklar vinna mer uppmärksamhet. Överväg följande innehållsstrategier:
Läs mer om hur du skapar anpassat innehåll för Sociala Medieplattformarna
AI kan förbättra dina marknadsföringsinsatserna i innehållsstrategin när det används korrekt. Medan AI-verktyg som ChatGPT är värdefulla för brainstorming och idéutveckling, bör de inte ersätta mänsklig expertis. Här är hur du använder AI effektivt:
För att minska risker och anpassa dig till förändrade sökdynamik, diversifiera din online-närvaro: